Internet marketing

Pop-ups: 9 problematische trends en hun alternatieven

Posted by

Ongeacht of pop-ups modaal zijn of niet, de meeste verschijnen op het verkeerde moment, hinderen gebruikers bij het uitvoeren van belangrijke taken, bevatten ongepaste berichten en dragen bij aan de desoriëntatie van de gebruiker.

We weten uit tientallen jaren van gebruikersonderzoeken dat mensen niet van pop-ups en modals houden. Ik werd hieraan herinnerd door een incident tijdens een recent bruikbaarheidsonderzoek. De geïnterviewde probeerde een taak te volbrengen, maar kon het niet uitstaan, gooide zijn telefoon naar verschillende opeenvolgende pop-upvensters. Toen gaf hij zijn taak op en verliet de site met een zeer slechte indruk van de organisatie van zijn werk. Verschillende andere gebruikers deelden deze mening, hoewel ze niet met hun telefoons gooiden.

Een pop-up (ook wel een overlay of pop-up genoemd) is een normaal of dialoogvenster dat boven aan de pagina-inhoud wordt weergegeven. Een pop-up kan worden geclassificeerd op basis van twee parameters:

1) Kan de gebruiker communiceren met de rest van de pagina:

  • Modale pop-up: de inhoud op de pagina is niet toegankelijk voor de gebruiker totdat hij expliciet interactie heeft met de overlay.
  • Modeless popup: gebruikers kunnen nog steeds interactie hebben met achtergrondinhoud (bijvoorbeeld door op links of knoppen te klikken) terwijl de overlay zichtbaar blijft.

2) Is de achtergrond verduisterd:

  • Als de achtergrond donker is, wordt de pop-up een lightbox genoemd.
  • Er is geen specifieke naam voor als de achtergrondinhoud niet visueel wordt verduisterd.

Hoewel lightboxen in veel gevallen modaal zijn, is dit in feite niet altijd het geval.

Vanuit het perspectief van een pop-upanatomie schakelen modale overlays de toegang tot alle achtergrondinhoud uit, niet-modale overlays laten gebruikers ermee in interactie, en lichtbakken verduisteren achtergrondinhoud.

1) Pop-up weergeven voordat inhoud van startpagina wordt geladen: ongeacht welke optie u gebruikt, geef de overlay nooit weer voordat gebruikers de informatie die ze nodig hebben op uw website of app hebben gevonden. Deze neiging is erg opdringerig, want zelfs voordat de gebruiker op de pagina komt, ziet de gebruiker een irritant venster. De pop-ups die verschijnen voordat de pagina wordt geladen, laten de site er vreselijk uitzien en de gebruikersinterface krankzinnig. Bovendien lopen sites die het overmatig gebruik van pop-ups negeren het risico laag te scoren in de resultaten van zoekmachines, aangezien Google sites straft die technieken gebruiken die inhoud minder toegankelijk maken voor gebruikers, vooral op mobiele apparaten.

2) Een pop-up weergeven onmiddellijk nadat een gebruiker zich heeft aangemeld: de pop-up die onmiddellijk wordt weergegeven nadat een gebruiker zich heeft aangemeld, is vervelend, net als de pop-up die wordt weergegeven voordat de pagina wordt geladen. Als een gebruiker inlogt op een account, betekent dit zeker dat hij eventuele volgende acties uitvoert – waarom zou hij anders zijn ingelogd?! Het onmiddellijk tonen van een pop-upvenster van welke aard dan ook zal de gebruiker afleiden en voorkomen dat hij de gewenste actie uitvoert. Omdat hij gefocust is op de volgende stap, zal hij de pop-up waarschijnlijk negeren of direct sluiten. Bovendien kan de gebruiker geïrriteerd raken door de onderbreking en de tijd die nodig is om de pop-up te sluiten of te verplaatsen.

3) Vragen om een ​​e-mailadres vóór interactie: veel sites en apps gebruiken pop-ups om gebruikers om een ​​e-mailadres te vragen voordat ze zelfs maar met inhoud kunnen communiceren. Online handel, nieuwssites en apps en blogs zijn de grootste overtreders in deze categorie. Deze aanpak is problematisch omdat het feit dat een site te vroeg om een ​​e-mailadres vraagt, niet alleen mensen ergert, maar ook impliceert dat de site spam verstuurt. Er zijn veel factoren waarmee u rekening moet houden als u het e-mailadres van een gebruiker wilt opvragen. Websites en applicaties maken vaak gebruik van voortijdige modaliteiten vanwege kortetermijnstijgingen van statistieken. Deze praktijk ergert echter vaak veel gebruikers die niet gemotiveerd zijn om zich aan te melden voor promoties zoals geheime verkopen.

4) Zoek feedback voordat mensen iets zinvols doen: het is belangrijk om berichten van uw gebruikers te ontvangen, maar overweldig mensen niet met verzoeken om beoordeling voordat ze iets op uw site doen. Sites en apps bieden gebruikers meestal meteen feedbackpop-ups. Maar situaties waarin de gebruiker daadwerkelijk met het feedbackvenster werkt, zijn zeer zeldzaam. De meest voorkomende gebeurtenis is dat de gebruiker het pop-upvenster snel sluit, zonder de bedoeling er opnieuw naar te verwijzen. Door op bepaalde momenten zinvolle feedback te krijgen, krijgt u een gedetailleerd beeld van de problemen waarmee gebruikers worden geconfronteerd. Maar als je te vroeg om feedback vraagt, loop je het risico dat je die niet krijgt wanneer je hem nodig hebt.

5) Gebruikers onderbreken om feedback te vragen tijdens taken: gebruikers haten het om gestoord te worden, maar er zijn nog steeds tal van voorbeelden van websites en apps die gebruikers onderbreken met pop-ups met feedback tijdens het uitvoeren van kritieke taken. Het schrijven van beoordelingen is tenslotte waarschijnlijk niet de belangrijkste reden waarom gebruikers uw site bezoeken.

6) Het modal weergeven voordat de gebruiker naar een nieuw subdomein of externe site navigeert: sommige bedrijfssites linken naar inhoud of applicaties die worden gehost op subdomeinen en externe sites. Voordat gebruikers de hoofdsite verlaten, verschijnt er een pop-up om gebruikers te waarschuwen voor de aanstaande overgang. Dit type pop-up is problematisch omdat het de overgang te veel overschat, waardoor gebruikers zich in de war voelen, vooral als subsites worden geopend in een nieuw browsertabblad.

7) Toegang tot inhoud beperken via modale overlays: een modaal dialoogvenster dat verschijnt onmiddellijk nadat mensen een artikel of andere inhoud hebben geüpload (bijvoorbeeld degene die gewoonlijk wordt gevonden in de secties ‘Over ons’ of ‘Nieuws’) geeft de indruk beperkt te zijn toegang tot deze inhoud. Modals in deze context plaatsen is geen goed idee, omdat ze het vertrouwen verminderen.

8) Modale overlays gebruiken voor GDPR-meldingen en cookies: gebruikers sluiten pop-ups vrij snel omdat ze denken dat ze geen zin hebben. Gebruik geen modale overlays om belangrijke informatie over de AVG en het gebruik van cookies over te brengen.

9) Gebruikers aanmoedigen om via modals over te schakelen naar een app zonder specifieke voordelen te melden: soms moedigen modals gebruikers aan om te migreren van mobiele websites naar een gekoppelde mobiele app, meestal e-commerce of nieuwswebsites. Deze overlays zijn in veel situaties problematisch: vaak zijn webgebruikers eenmalige gebruikers die niet geïnteresseerd zijn in het downloaden van de applicatie.

Gevolgtrekking:

Pop-ups zijn de meest voorkomende oorzaak van een slechte gebruikerservaring, dus u moet ze niet langer gebruiken.

Gezien deze algemene conclusie, vraagt ​​u zich misschien af ​​hoe pop-ups dan kunnen worden gebruikt? Antwoord: economisch. Weersta de drang om de massa te volgen en irriteer uw gebruikers door in de weg te staan ​​om prestaties op korte termijn te behouden. Verken alternatieve benaderingen die aansluiten op de behoeften van uw gebruikers en de intentie behouden om feedback te verzamelen, gebruikers op de hoogte te stellen van gegevensverzameling of e-mailadressen aan te vragen.

Laat modale overlays achter om belangrijke informatie weer te geven. Onderbreek geen belangrijke taken en blokkeer de toegang tot inhoud niet met een omslachtig en zeer opdringerig pop-upvenster. Voer bruikbaarheidstests uit om ervoor te zorgen dat uw pop-ups gebruikers niet ontmoedigen en dat u daadwerkelijk echte informatie ontvangt om u te helpen uw service te verbeteren.

 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website maken prijs

https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html