In Nederland hebben we één van de grootste havens ter wereld, de haven van Rotterdam. Er is dus ontzettend veel zeevracht transport in ons kleine landje. Waar we steeds meer horen over hoe slecht vliegen en rijden is voor het milieu, blijft het rondom de zeevracht transport vrij stil. Dit omdat de schadelijkheid hier relatief meevalt. Hier hangt wel een nadeel aan: zeevracht transport neemt veel meer tijd in dan vliegtuigen. Toch wordt zeevracht transport veel gebruikt omdat het door de grote hoeveelheid containers die meegaan met het schip, de kosten lager worden. Vaak heeft een bedrijf een goede planning, waarin de reistijd meegenomen wordt. Er worden geen beperkt houdbare producten met zeevracht transport meegestuurd. Als de container aankomt wordt hij van het schip op een vrachtwagen geladen, toevallig past dat vaak precies. RegelingRondom het zeevracht transport zit dus veel om te regelen voor een bedrijf. Alles moet perfect doorlopen om de producten op tijd op de juiste locatie te hebben. Dit logistieke werk wordt vaak door een apart departement binnen een bedrijf geregeld en er zijn hele opleidingen voor. Echter is dit niet de enige locatie waar veel geregeld moet worden rondom de schepen en alles wat daar voor en na komt. Het haven personeel is ook constant aan het puzzelen, daarbij moeten zij rekening houden met eventuele vertragingen van schepen. Vervolgens worden er ontzettend veel containers uitgeladen die allemaal opgeslagen moeten worden en op het juiste moment door vervoerd moeten worden. Veel van dit gaat automatisch door een systeem, maar die techniek moet natuurlijk ook weer gemaakt worden. Om efficiënter te zijn wordt dit ook constant geüpdatet. UitvoerNatuurlijk komen er in Nederland niet alleen veel producten binnen, ook veel producten beginnen aan hun reis in Rotterdam, of zijn op doorvoer vanuit Europa. Dit zijn ook factoren waarmee rekening gehouden moet worden. |