Sint Spektakel
Image default
Society / Holidays

Mediagebruik in Nederland

De Nederlander maakt graag gebruik van media. Maar liefst 8,5 uur per dag zijn we bezig met het luisteren, lezen, internetten, gamen, kijken of communiceren via media. Wel moet worden opgemerkt dat men vaak ook met andere bezig is. Zoals valt radio luisteren fm tijdens het koken ook onder dit mediagebruik. Toch besteden we gemiddeld 3,5 per dag aan zuivere mediaconsumptie. Over het algemeen genomen zijn vaste apparaten zoals de televisie, computer en laptop het meest in trek. Van de 8,5 mediaconsumptie wordt zo’n 6 uur gebruikt gemaakt van een vast apparaat, 2 uur van een mobiel apparaat en een halfuur papieren media.

Er worden verschillende media activiteiten onderscheden. We besteden gemiddeld de meeste tijd aan de activiteit ‘kijken’. Met kijken worden televisie, tablet, youtube etc. bedoeld. Luisteren staat op de tweede plek. Hier wordt met name gedoeld op online radio, mp3 en muziekstreaming. Lezen staat op plek 3. Boeken, tijdschriften, kranten en nieuwswebsites vallen hieronder. Communiceren doen we, niet geheel verrassend, het meest via de smartphone. Hierna komt de laptop en op plaats drie de computer. Wat betreft het kijken is de televisie nog met afstand het populairst. Meer dan 90% van het kijken naar audiovisuele content gaat via de televisie.

De onderzoeksresultaten kwamen voort uit een enorm onderzoek van het marktonderzoeksbureau Gfk in opdracht van het Sociaal Cultuur Planbureau en enkele andere media gerelateerde organisaties. Meer dan 3.000 Nederlanders hielden gedurende een week hun tijdsbesteding gedetailleerd bij. Dit heeft uiteindelijk een grote database opgeleverd met gegevens over het mediagebruik in Nederland. Deze gegevens zijn geordend op basis van geslacht, leeftijd en locatie. Zo is er een heel gedetailleerde database uitgekomen, waarmee belangrijke inzichten kunnen worden verkregen. Op internet kun je de toegang krijgen tot de volledige database met alle gegevens.

http://radioguide.fm